Chór Amici Canentes pod dyr. Zuzanny Kuźniak uczestniczył w VIII edycji Festiwalu Varsovia Cantat, organizowanym od 2005 roku przez członków i sympatyków Towarzystwa Śpiewaczego Lira, we współpracy z Agencją Artystyczną Melody. W festiwalu wzięło udział 18 zespołów z dziewięciu krajów: Polski, Łotwy, Estonii, Indonezji, Macedonii, Słowenii, Rumunii, Rosji i Szwecji. Międzynarodowemu jury, w skład którego wchodziły wybitne osobistości światowej chóralistyki, przewodniczył prof. Romuald Twardowski.
Oprócz prezentacji utworów konkursowych w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, można było posłuchać koncertów w wykonaniu przybyłych na festiwal zespołów w kilku warszawskich kościołach, m.in. w Kościele św. Anny, w Katedrze Polowej Wojska Polskiego i w Kościele Św. Krzyża. Przesłuchania konkursowe odbywały się w czterech kategoriach. Chór Amici Canentes występował w kategorii Chóry mieszane - dorośli i wykonał cztery utwory: Cantilenę Erlanda von Kocha, Modlitwę, gdy dziatki spać idą Wacława z Szamotuł, Laudate Dominum Stanisława Moryto i Pragną ocki w opr. Stanisława Wiechowicza. Podczas koncertu galowego zaśpiewaliśmy utwór Kom! współczesnej kompozytorki szwedzkiej Moniki Aslund. Główne nagrody zdobyły zespoły chóralne z Indonezji i Słowenii.
Po warszawskim festiwalu pozostają miłe wspomnienia i refleksje. Muzyka chóralna nadal przyciąga amatorskie zespoły z całego świata, które - co ciekawe - coraz częściej sięgają po nowatorskie, barwne i pełne ekspresji formy wizualne. Wzbogacają one występy o elementy widowiskowe i pozwalają nawiązać bliższy kontakt ze słuchaczami. Jest to swego rodzaju wyzwanie dla dotychczasowych form wykonywania muzyki chóralnej.
Przypomina mi się nasze nowatorskie wykonanie motetu Bacha Jesu Meine Freude w Chórze Akademickim UW z okazji jego 50-lecia w 1971 roku - po raz pierwszy z akompaniamentem instrumentalnym (orkiestry PWSM). Byliśmy wzruszeni do łez uzyskanym efektem i usatysfakcjonowani poziomem wykonawstwa, ale także bardzo śmiałą wówczas interpretacją barokowego utworu, który wcześniej śpiewaliśmy wyłącznie a cappella. Dlatego tak istotne są dla nas, ówczesnych wykonawców, nagrania archiwalne naszych dawnych koncertów (wyłącznie dla domowego użytku i radości duszy).
Różnorodność prezentacji utworów podczas tegorocznego festiwalu Varsovia Cantat zasługuje w moim odczuciu na uwagę dlatego, że nowatorskie formy i efekty sceniczne szły w parze z wysokim poziomem muzycznego wykonawstwa. Chór Amici Canentes pod dyrekcją Zuzanny Kuźniak w utworze Moniki Aslund podczas galowego koncertu nawiązał do tej konwencji pewną lekkością interpretacji i dość otwartą formułą. Istotne wartości i obiecujące perspektywy mają nawiązane podczas festiwalu bezpośrednie kontakty z innymi zespołami. Aktywne uczestnictwo w tym muzycznym wydarzeniu było dla nas ważnym duchowym przeżyciem.
Maria Laskowska
Załączamy dyplom oraz zdjęcia z Sali Koncertowej i ze spotkania w Hawirze.
Autorzy zdjęć: Edward Capała, Hanna Bulska, Maria Laskowska