STATUT STOWARZYSZENIA
§ 1
Stowarzyszenie o nazwie Towarzystwo Przyjaciół Chóru Uniwersytetu Warszawskiego zwane dalej „Stowarzyszeniem”, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu wspieranie organizacyjne, rzeczowe i artystyczne działalności Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego (zwanego dalej „Chórem”), upowszechnianie wiedzy o jego historii i dorobku oraz przyczynianie się do integracji środowiska byłych jego członków.
§ 2
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 3
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swych celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą władz Stowarzyszenia jest Warszawa.
§ 4
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- współpracę z Chórem,
- współpracę z władzami Uniwersytetu Warszawskiego,
- współpracę z osobami i instytucjami w zakresie zbierania informacji o dotychczasowej oraz organizowanie przyszłej działalności Chóru,
- propagowanie działalności Chóru w kraju i za granicą,
- kontynuowanie działalności śpiewaczej w gronie byłych Chórzystów,
- prowadzenie działalności integrującej członków Stowarzyszenia poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską,
- inne działania sprzyjające realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
§ 5
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy członków. Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw, co nie dotyczy członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
§ 6
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
§ 7
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na: 1) członków zwyczajnych, 2) członków wspierających, 3) członków honorowych.
§ 8
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemiec, także niemający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która w sposób szczególny związana jest z Chórem lub wniosła wybitny wkład w rozwój Stowarzyszenia.
§ 9
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie.
§ 10
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów we wszystkich sprawach dotyczących celów i sposobów funkcjonowania Stowarzyszenia oraz jego władz,
- uczestniczenia w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- korzystania z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom Stowarzyszenie.
- Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
- popierania i czynnego realizowania celów Stowarzyszenia,
- dbania o jego dobre imię,
- przestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek.
§ 11
- Członkowie wspierający i honorowi korzystają z praw określonych w § 10 ust. 1 pkt 2-4. Członek honorowy posiada ponadto czynne i bierne prawa wyborcze.
- Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania w określonym zakresie statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 12
Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek: 1) dobrowolnej rezygnacji złożonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu zobowiązań, 2) skreślenia przez Zarząd z listy członków za nieusprawiedliwione zaleganie z opłatą składki członkowskiej przez ponad 12 m-cy, 3) wykluczenia przez Zarząd za działalność sprzeczną ze statutem, regulaminami lub uchwałami władz Stowarzyszenia, 4) wykluczenia przez Zarząd z powodu utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, 5) pozbawienia przez Walne Zgromadzenie członkostwa honorowego, w wyniku rażącego działania na szkodę Stowarzyszenia, 6) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
§ 13
- Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia lub skreślenia członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od daty doręczenia członkowi stosownej uchwały. Decyzja Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
- Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 14
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 15
Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
§ 16
Uchwały władz Stowarzyszenia, jeśli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych członków. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
§ 17
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków.
- W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni i honorowi Stowarzyszenia oraz, z głosem doradczym, członkowie wspierający i zaproszeni goście.
§ 18
- Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy co najmniej jeden raz w roku. Na żądanie Komisji Rewizyjnej lub umotywowany wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie nie później niż 60 dni od daty otrzymania odpowiedniego wniosku lub żądania.
- Zarząd ma obowiązek powiadomić wszystkich członków o terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad Walnego Zgromadzenia co najmniej 15 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
§ 19
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy w szczególności:
- uchwalanie zmian statutu,
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Stowarzyszenia,
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia.
§ 20
- W Walnym Zgromadzeniu winna uczestniczyć w pierwszym terminie co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie (który może być wyznaczony o godzinę później tego samego dnia) może ono skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów członków obecnych.
- Zmiana statutu, odwołanie Prezesa, członków Zarządu lub Komisji rewizyjnej oraz rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga bezwzględnej większości głosów przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.
- Zarząd może w szczególnych przypadkach podjąć decyzję o dokonaniu zmiany statutu w trybie głosowania korespondencyjnego.
- Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
§ 21
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem, w szczególności w zakresie wykonania jego uchwał.
- Zarząd składa się z Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika i 0, 2 albo 4 innych członków Zarządu.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
- kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich.
§ 22
- Do ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu – w tym Prezesa.
- Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis Prezesa lub innego członka Zarządu.
§ 23
- Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- uchwalanie regulaminu obrad Komisji Rewizyjnej,
- kontrolowanie merytorycznej i finansowej działalności Stowarzyszenia,
- występowanie z żądaniem zwołania Walnego Zgromadzenia,
- zwołanie Walnego Zgromadzenia w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie lub trybie ustalonym statutem,
- składanie wniosków w przedmiocie udzielenia Zarządowi absolutorium.
§ 24
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia wymienionych w § 14 pkt 2 i 3 w trakcie kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
§ 25
Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz ofiarności publicznej.
§ 26
- Stowarzyszenie rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.